شیطانسبزگریهخندهدلشکستهقوی

مناظرگردشگري در لاهيجان

مسافران و گردشگرانی که برای فرار از زندگی شهری به سوی طبیعت کشیده می‌شوند، می‌توانند شهرستان لاهیجان را به عنوان مقصد سفرهای خود در هر فصل از سال انتخاب کنند.

لاهیجان در همه فصول سال علی الخصوص بهار بهترین وضعیت جغرافیایی را دارد، فضای سرسبز و دلنشین کوه ها و جنگل های سرسبز آن لطافتی خاص به روح های لطیف انسان‌ها می‌دهد. این شهرستان یکی از مهمترین و ارزشمندترین جلوه های جهانگردی و توریستی ایران به شمار می آید که برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری از توانایی های قابل توجهی برخوردار است.

این شهرستان از نظر ژئومرفولوژی و ناهمواری ها به سه منطقه جلگه ای، کوهپایه ای و کوهستانی تقسیم شده است.

بدین ترتیب شهرستان لاهیجان با وجود باغات زیبای چای و مناطق ییلاقی خوش آب و هوا دارای جاذبه توریستی بوده و هرساله مسافران زیادی را از دیگر شهرهای کشور جذب می کند و موقعیت شهرستان به گونه ایست که به دلیل مناطق ییلاقی و باغات زیبای چای بسیار از جاذبه های توریستی داخلی و خارجی برخورداراست و بستر مناسب برای توسعه صنعت گردشگری را دارد.



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 1677
برچسب ها : مسافران و گردشگرانی که برای فرار از زندگی شهری به سوی طبیعت کشیده می‌شوند, می‌توانند شهرستان لاهیجان را به عنوان مقصد سفرهای خود در هر فصل از سال انتخاب کنند,لاهیجان در همه فصول سال علی الخصوص بهار بهترین وضعیت جغرافیایی را دارد, فضای سرسبز و دلنشین کوه ها و جنگل های سرسبز آن لطافتی خاص به روح های لطیف انسان‌ها می‌دهد, این شهرستان یکی از مهمترین و ارزشمندترین جلوه های جهانگردی و توریستی ایران به شمار می آید که برای توسعه و گسترش صنعت گردشگری از توانایی های قابل توجهی برخوردار است,

تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 | 1 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

شیطانخندهگریهقوینهقوی

از مصطفی رحیم پور بیدرونی معروف به (كل شريف ) شاعر و خواننده نامی و خوش صدای شرق گیلان تجلیل به عمل آمد.

کنسرت موسیقی محلی گروه حزین به سرپرستی فرخ کهنسال و خوانندگی مصطفی رحیم پور شاعر گیلک سرا و از اساتید آواز و موسیقی بومی شرق گیلان درسیاهکل برگزار شد.

از مصطفی رحیم پور بیدرونی شاعر و خواننده نامی و خوش صدای شرق گیلان که متولد روستای بیدورن از توابع بخش مرکزی شهرستان سیاهکل می باشد تجلیل به عمل آمد.

رحیم پور بیش از ٢٠ ترانه و آهنگ در اختیار خوانندگان قرار داده و خود نیز بیش از ده ها ترانه را خوانده و تحقیقات قابل توجهی در موسیقی آئینی، فولکلور و آداب و رسوم منطقه گیلان انجام داده است.

وی دو جلد کتاب به زبان محلی با نام گیله شول توسط حوزه هنری استان گیلان به چاپ رساند و سه سی دی به نام های کل شریف، دست کلاو، شومار و عروس و غول حیدر نیز منتشر کرده است.

در این کنسرت ضمن نکوداشت این هنرمند، اسلامی فرماندار و کاظمی شهردار سیاهکل از نقش برجسته ای که به پاس سال ها تلاش وی در زمینه ترانه و موسیقی محلی توسط هادی شریف زارع طراحی شده بود، رونمایی کردند.قبل از رونمایی نقش برجسته؛ مستند هفده دقیقه ای رحیم پور پخش شد.



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 2690
برچسب ها : از مصطفی رحیم پور بیدرونی معروف به (كل شريف ) شاعر و خواننده نامی و خوش صدای شرق گیلان تجلیل به عمل آمد,کنسرت موسیقی محلی گروه حزین به سرپرستی فرخ کهنسال و خوانندگی مصطفی رحیم پور شاعر گیلک سرا و از اساتید آواز و موسیقی بومی شرق گیلان درسیاهکل برگزار شد,

تاريخ : دوشنبه 27 ارديبهشت 1395 | 1 قبل از ظهر | نویسنده : معین فرد |

لزوم احياء سبك زندگي اسلامي و ايراني در تحقق اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل

مقدمه

اقتصاد مقاومتی و پیرو آن سبک زندگی ازمهمترین مباحثی است که می‌تواند جامعه را از مشکلات و مسائل اقتصادی برهاند و اندیشه بیداری اسلامی را در میان مسلمانان شعله ور نماید. اقتصاد مقاومتی یک بحث تئوریک محض مختص دانشگاه و حوزه نیست، بلکه بیشتر اقتصاد کاربردی است. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست، یک واقعیت اقتصادی است که شاخص‌‌‌های آن ریشه در عمل دارد، نه حرف. در خصوص سبک زندگی الهی و اسلامی نیز که مستقیماً با اقتصاد مقاومتی در ارتباط است ما الگوهای فراوانی فراروی خود داریم که در شرایط فعلی تنها نیازمند اجرایی نمودن آن هستیم. خوشبختانه دین مبین اسلام دین کاملی بوده و در قرآن کریم نیز به همه موارد به صورت مجمل و کلی در جهت دستیابی انسان به سعادت دنیوی و اخروی اشاره شده است. بنابراين باید زندگی مسلمانان همانند و مطابق با سبک زندگی اسلامی باشد. برای مثال خوراک، پوشاک، مسکن و ازدواج که چهار شاخصه اساسی هستند باید براساس شریعت اسلامی صورت پذیرد. افراد ثروتمند نیز باید در عین ثروتمندی، قناعت را پیشه خود سازند و از سوی دیگر آنان باید الگوی مصرف خود را تغییر داده و برای برقراری عدالت، قسمتی از ثروت خود را به فقرا انفاق کنند. بی شک اگر زندگی قرآنی در جامعه رواج یابد شاهد هیچ مشکلی در جامعه نبوده و تمامی انسان ها می‌توانند از یک زندگی آرام و مسالمت آمیز برخوردار باشند.

اقتصاد مقاومتی وسبک زندگی

اقتصاد مقاومتی نیازمند بازنگری در شیوه و سبک زندگی مدرن به سبک اسلامی و ایرانی است به طوری که موضوع توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی با فرمایشات مقام معظم رهبری وارد فاز تازه‌ای شده است .رهبر معظم انقلاب در بسياري از فرمایشات خود بحث کاملی را در خصوص سبک زندگی ارائه فرمودند که این فرمایشات باید به عنوان یک سند فرهنگی برای تحول در جامعه چه از سوی مسئولان و چه از سوی مردم، مورد توجه و عنایت ویژه قرار داد. ايشان همچون طبیبی حاذق به درستی علت اصلی بیماری مبتلا به جامعه را تشخیص دادند و آن الگوی سبک زندگی است. الگویی که متأثر از آداب و اصول اسلامی و ایرانی است و سبک زندگی یک انسان مسلمان ایرانی را از یک فردی که تحت تأثیر فرهنگ غربی است متمایز می می‌کند. رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها بر ضرورت دستیابی به اقتصاد مقاومتی تأکید فرموده‌اند و بسیاری از صاحب نظران و اقتصاددانان نیز معتقدند که بنای اقتصاد مقاومتی از دل رفتارهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم بیرون می آید، بنابراین رابطه مستقیم و مثبتی میان اجراي اقتصاد مقاومتی در کشور و نحوه و سبک زندگی و فرهنگ اقتصادی و الگوی ذهنی و رفتاری جامعه وجود دارد. بنابراین همان گونه که بسیاری از اقتصاددانان ریشه اقتصاد را در فرهنگ می‌دانند، به درستی رهبر فرزانه انقلاب مسیر را برای مردم و مسئولان معین فرمودند و ریشه اقتصاد مقاومتی دراحياء الگوی سبک زندگی بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی است که اندیشمندان، نخبگان و اساتید و دانشجویان باید عزم خود را جزم کنند تا الگویی کارآمد را برای سبک زندگی اسلامی و ایرانی مردم ارائه کنند.

تاثير سبک زندگی در مصرف

سبک زندگی کنونی مردم ایران، ثمره ای جز مصرف کالاهای خارجی ندارد و بدون تغییر در چنین رویکردهایی، نباید انتظار رشد مصرف کالاهای داخلی را داشته باشیم. دولت باید از واردات بی رویه کالا به کشور جلوگیری کند، چرا که ورود کالای خارجی به داخل کشور باعث ضربه زدن به تولیدکنندگان داخلی می‌شود. سبک زندگی اسلامی و حمایت از کارگر ایرانی باید تقویت شود زیرا اسلام انسان را دعوت به کار می کند و توصیه می کند که کار را کامل انجام دهد. بنابراين در صورت تولید یک کالا در داخل کشور نباید همان کالا از خارج وارد کشور شود و مصرف نکردن کالای داخلی و روی آوردن به مصرف کالای خارجی، یک ضعف فرهنگی و عدم مسئولیت‌پذیری نسبت به جامعه است. عدم مصرف کالای داخلی، بیکاری جوانان را به دنبال دارد و عدم حمایت از  تولیدکنندگان در کشور باعث بروز مشکلات اقتصادی مي شود. باید از ظرفیت‌های موجود در کشور استفاده بهینه نماییم واقتصاد مقاومتی نباید فقط در حد حرف باشد بلکه باید به آن عمل کنیم و این امر احتیاج به عزم ملی دارد و باید در این مورد بیانات مقام معظم رهبری را سرلوحه کار خود قرار دهیم. ﻣﻬﻤ‌ترین ﻣـﺴﺌﻠﻪ اﻳـﻦ اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮاي ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻟﮕﻮي ﻣﺼﺮف، ﻓﺮﻫﻨﮓ‌ﺳﺎزي را در دﺳﺘﻮر ﻛﺎر ﻗﺮار دﻫﻴﻢ و ﺑـﺮاي دوره ﻃﻮﻻﻧﻲ در اﻳﻦ راﺑﻄﻪ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪرﻳﺰي ﻛﻨﻴﻢ. اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻬﺎدﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ ﻛﺎر اﺻﻠﻲ آﻧﻬـﺎ ﭘﺪﻳﺪ‌ار ﺳـﺎﺧﺘﻦ سبک زندگی با ﻓﺮﻫﻨﮓﻣﻄﻠﻮب دینی و اﻧﺘﻘﺎل آﻧﻬﺎ اﺳﺖ، ﺑﺎﻳـﺪ در اوﻟﻮﻳـﺖ ﻗـﺮارﮔﻴـﺮد. ﻧﻘـﺶ ﺧـﺎﻧﻮاده، ﻣﺪرﺳـﻪ، داﻧﺸﮕﺎه، رﺳﺎﻧﻪﻫﺎ و ﺣﺘﻲ ﻧﻬﺎد دوﻟﺖ در ﺟﺎﻳﮕﺎه ﻫـﺪاﻳﺘﮕﺮ ﺑﺎﻳـﺪ در راستای ﺑﺮﻧﺎﻣـﻪاي ﺟـﺎﻣﻊ ﺗﻌﺮﻳﻒ و از ﺗﻤﺎم ﻇﺮﻓﻴﺖﻫﺎي آﻧﻬﺎ ﺑﺮاي ﻓﺮﻫﻨﮓ‌ﺳﺎزي مطابق با سبک زندگی اسلامی ﺑﻬﺮه ﺟﺴﺖ و در اﻳﻦ‌ﺑﺎره ﻫﺮﮔﺰ ﻧﺒﺎﻳـﺪ ﻓﺮاﻣﻮش ﻛﺮد ﻛﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ اﻟﮕﻮي ﻣﺼﺮف ﻓﻘﻂ ﺑـﺎ اﻟـﺰامﻫـﺎي ﺣﻘـﻮﻗﻲ و ﻗـﺎﻧﻮنی اﻣﻜﺎن‌پذیر نیست ﭼﺮاﻛﻪ اﻳﻦ اﻣﻮر رﻳﺸﻪﻫﺎي ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ دارﻧﺪ و ﺑﺮاي ﺗﻐﻴﻴﺮ و اﺻﻼح اﺳﺎﺳﻲ آﻧﻬﺎ ﺑﺎﻳـﺪ بخشی از ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺗﻐﻴﻴﺮ یابد.

فرهنگ‌سازی مناسب در مصرف کالاهای داخلی

همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز تأکید فرمودند، یکی از مسائل دیگری که در باب سبک زندگی مؤثر است فرهنگ‌سازی و تبلیغات در جهت مصرف کالاهای داخلی است. مردم باید از طریق رسانه‌های مختلف، از سبک زندگی متأثر از تکنولوژی و راحت‌طلبی، به سبکی از زندگی که تلاش و کوشش در آن تجلی دارد و بیشتر مطابق با فرهنگ اسلامی است روی بیاورند و این نیازمند تبلیغات و فرهنگ‌سازی مناسب در رسانه‌هاست. البته باید توجه داشت که عامل اصلی اثرگذاری تبلیغات در کشور، رعایت صداقت در تبیین مواضع برای مردم است. اگر مردم ببیند که در تبلیغات یک کالا ایرانی معرفی می‌شود، اما در حقیقت تولید داخل نیست و چنین سخن‌هایی در حد شعار است، نه تنها دیگر رغبتی به خرید کالای ایرانی نخواهند داشت، بلکه به علت اینکه اعتماد خود را به دولت از دست می‌دهد، سایر سیاست‌ها نیز محکوم به شکست خواهد بود.

گسترش فرهنگ رزق‌محور در مصرف تولیدات داخلی 

یکی از مسائلی که می‌تواند در حمایت ازتولید داخلي مؤثر باشد و در سبک زندگی اسلامی نیز جایگاه اساسی داشته باشد مسئله‌ی رزق است. مطابق با سبک زندگی اسلامی و بیان آیات و روایات، رزق انسان البته در صورتی که تلاش کافی و لازم را انجام داده باشد، تضمین شده است و نباید نگران تأمین رزق خود باشد. در این شرایط، مسلمانی که در کار تولید و ساخت‌وساز است، روزی خود را از خداوند طلب می‌کند و برای کسب درآمد در حق مردم اجحاف نمی‌کند و بر همین اساس، کالاهای باکیفیت تولید می‌کند و حقوق کارگران را به‌درستی می‌دهد و در بازار نیز تقلب نمی‌کند. اگر چنین برداشتی در میان تولیدکنندگان ما نهادینه شود و سبکزندگی در میان این قشر، اسلامی باشد، بازار کالا هم از نظر کیفیت و هم کمیّت بسیار متحول خواهد شد و مردم نیز منتفع می‌گردند. این امر سبب می‌شود مردمی که مصرف‌کننده‌ی کالاهای داخلی هستند نیز به دلیل دیدن صداقت و کیفیت تولیدکننده، تمایل بیشتری به مصرف این کالاها نشان دهند و از کالاهای خارجی کمتر مصرف‌ کنند و این مسئله نیز موجب گسترش مصرف تولیدات داخل و قدرت یافتن تولیدکننده‌ی داخلی می‌شود.

تقويت اقتصاد جامعه برپايه سبک زندگی

با توجه به مطالب بیان‌شده، می‌توان نتیجه گرفت که هر نوع رشد اقتصادی برای نظام اسلامی مطلوب نیست. به بیان دیگر، اگر رشد اقتصادی به رشد سبک زندگی اسلامی و ایرانی کمک کند و صنایعی را رشد دهد که باعث کاهش وابستگی کشور می‌شوند، می‌تواند برای نظام اسلامی مثمر ثمر باشد. اما رشد بی‌رویه‌ی بخش خدمات در مواردی نظیر پاساژهای فروش لباس و مواد خوراکی و بسیاری از اقلام مصرفی، در کنار رشد رستوران‌ها و مجتمع‌های رفاهی و رشد بانک‌ها که ثمره‌ی رشد بی‌رویه‌ی نقدینگی در کشور است و بسیاری از موارد مشابه دیگر، برای جامعه‌ی اسلامی مطلوب نیست و نیاز است تا همان‌طور که مقام معظم رهبری نیز بیان کردند، نخبگان و مسئولین برای ایجاد چنین تغییری تلاش کنند. به بیان دیگر، تغییر سبک زندگی و تغییر الگوی مصرف، دو بال تغییر ساختار مردمی اقتصاد هستند و بر یکدیگر متأثر هستند که تغییر در هر یک، به بهبود دیگری کمک خواهد کرد. تغییر ساختار مردمی اقتصاد یعنی تغییر الگوی مصرف و تغییر سبک زندگی از طریق نهادینه کردن مصرف کالاهای داخل در طرف تقاضا و بهبود کیفیت کالای داخل در طرف عرضه محقق خواهد شد. اصلاح الگوی مصرف یکی ازمصادیق مهم  اقدام و عمل در اقتصاد مقاومتی  و استفاده بهینه از منابع و سایر ملزومات و ما یحتاج زندگی باید در همه سازمانها و ادارات دولتی به عنوان یک اصل قرار بگیرد و همه بر اساس موازین اسلامی رفتار کنیم.

برای استقلال همه جانبه در عرصه های مختلف کشور وقتی می توانیم موفق عمل کنیم که از همه جا قطع امید کرده و با بهره گیری از ظرفیت های داخلی و اعتماد به جوانان به استقلال و خودباوری برسیم، بدون شک ترویج سبک زندگی اسلامی دومین مصداق مهم اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی بوده  و عموم جامعه باید با اجرای این روش در زندگی فردی و اجتماعی نقش خود را در اقدام و عمل به خوبی ایفا کنند. لذا دولت و نهادهای مسئول باید از طریق فرهنگ‌سازی سبک زندگی اسلامی و الگوی مصرف اسلامی، در جهت نهادینه کردن مصرف کالاهای داخلی و بهبود کیفیت کالاهای داخلی گام بردارند تا شرایط برای اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل مهیا شود.

گرد آورنده : معين رمضاني – كارشناس الهيات- گرايش فقه ومباني حقوق اسلامي



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 1968
برچسب ها : معين رمضاني – كارشناس الهيات, گرايش فقه ومباني حقوق اسلاميلزوم احياء سبك زندگي اسلامي و ايراني در تحقق اقتصاد مقاومتي, اقدام و عملگسترش فرهنگ رزق‌محور در مصرف تولیدات داخلیفرهنگ‌سازی مناسب در مصرف کالاهای داخلی ,

تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 | 11 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |

زندگي نامه استاد شهيدآيت الله مطهري

استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.

استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.

۱-ولادت شهید مطهری : استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.

۲ورود به حوزه علمیه : در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال ۱۳۱۶ علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.

۱-ولادت شهید مطهری : استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید. پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد.

۲ورود به حوزه علمیه : در سن دوازده سالگی به حوزه علمیه مشهد عزیمت نموده و به تحصیل مقدمات علوم اسلامی اشتغال می ورزد. در سال ۱۳۱۶ علیرغم مبارزه شدید رضاخان با روحانیت و علیرغم مخالفت دوستان و نزدیکان، برای تکمیل تحصیلات خود عازم حوزه علمیه قم می شود در حالی که به تازگی موسس گرانقدر آن آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی دیده از جهان فروبسته و ریاست حوزه را سه تن از مدرسان بزرگ آن آیات عظام سید محمد حجت، سید صدرالدین صدر و سید محمد تقی خوانساری به عهد گرفته اند.

۳- تحصیلات حوزوی استاد مطهری:

اول) دروس علمیدوره اقامت پانزده ساله خود در قم از محضر مرحوم آیت الله العظمی بروجردی (در فقه و اصول) و حضرت امام خمینی ( به مدت ۱۲ سال در فلسفه ملاصدرا و عرفان و اخلاق و اصول) و مرحوم علامه سید محمد حسین طباطبائی (در فلسفه : الهیات شفای بوعلی و دروس دیگر) بهره می گیرد. قبل از هجرت آیت الله العظمی بروجردی به قم نیز استاد شهید گاهی به بروجرد می رفته و از محضر ایشان استفاده می کرده است.

دوم )دروس اخلاقی و عرفانیاستاد شهید مدتی نیز از محضر مرحوم آیت الله حاج میرزا علی آقا شیرازی در اخلاق و عرفان بهره های معنوی فراوان برده است. نیز از دروس اخلاقی و عرفانی امام خمینی بهره برد.

ازاساتید دیگر استاد مطهری می توان از مرحوم آیت الله سید محمد حجت ( در اصول) و مرحوم آیت الله سید محمد محقق داماد (در فقه) نام برد.

۴-فعالیتهای دینی (مذهبی وسیاسی استاد)وی در مدت اقامت خود در قم علاوه بر تحصیل علم، در امور اجتماعی و سیاسی نیز مشارکت داشته و از جمله با فدائیان اسلام در ارتباط بوده است.

اول)فعالیتهای مذهبیدر سال ۱۳۳۱ در حالی که از مدرسین معروف و از امیدهای آینده حوزه به شمار می رود به تهران مهاجرت می کند . در تهران به تدریس در مدرسه مروی و تألیف و سخنرانیهای تحقیقی می پردازد. در سال ۱۳۳۴ اولین جلسه تفسیر انجمن اسلامی دانشجویان توسط استاد مطهری تشکیل می گردد . در همان سال تدریس خود در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران را آغاز می کند. در سالهای ۱۳۳۷ و ۱۳۳۸ که انجمن اسلامی پزشکان تشکیل می شود . استاد مطهری از سخنرانان اصلی این انجمن است و در طول سالهای ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ سخنران منحصر به فرد این انجمن می باشد که بحثهای مهمی از ایشان به یادگار مانده است.

دوم)فعالیتهای سیاسی:

الف)درقیام پانزده خرداد: ایشان همواره در کنار امام بودبه طوری که می توان سازماندهی قیام پانزده خرداد در تهران و هماهنگی آن با رهبری امام را مرهون تلاشهای او و یارانش دانست. در ساعت ۱ بعد از نیمه شب روز چهارشنبه پانزده خرداد ۱۳۴۲ به دنبال یک سخنرانی مهیج علیه شخص شاه به وسیله پلیس دستگیر شده و به زندان موقت شهربانی منتقل می شود و به همراه تعدادی از روحانیون تهران زندانی می گردد. پس از ۴۳ روز به دنبال مهاجرت علمای شهرستانها به تهران و فشار مردم، به همراه سایر روحانیون از زندان آزاد می شود.

ب)هدایت هیئتهای موتلفه: پس از تشکیل هیئتهای موتلفه اسلامی، استاد مطهری از سوی امام خمینی همراه چند تن دیگر از شخصیتهای روحانی عهده دار رهبری این هیئتها می گردد. پس از ترور حسنعلی منصور نخست وزیر وقت توسط شهید محمد بخارایی کادر رهبری هیئتهای موتلفه شناسایی و دستگیر می شود ولی از آنجا که قاضی یی که پرونده این گروه تحت نظر او بود مدتی در قم نزد استاد تحصیل کرده بود به ایشان پیغام می فرستد که حق استادی را به جا آوردم و بدین ترتیب استاد شهید از مهلکه جان سالم بدر می برد.

ج) مبارزه با کجرویها وانحرافات: در این زمان وی به تألیف کتاب در موضوعات مورد نیاز جامعه و ایراد سخنرانی در دانشگاهها ، اسلامی کردن محتوای نهضت اسلامی پزشکان، مسجد هدایت، مسجد جامع نارمک و غیره ادامه می دهد. به طور کلی استاد شهید که به یک نهضت اسلامی معتقد بود نه به هر نهضتی، برای اسلامی کردن محتوای نهضت تلاشهای ایدئولوژیک بسیاری نمود وبا کجرویها و انحرافات مبارزه سرسختانه کرد. در سال ۱۳۴۶ به کمک چند تن از دوستان اقدام به تأسیس حسینیه ارشاد نمود به طوری که می توان او را بنیانگذار آن موسسه دانست. ولی پس از مدتی به علت تکروی و کارهای خودسرانه و بدون مشورت یکی از اعضای هیئت مدیره و ممانعت او از اجرای طرحهای استاد و از جمله ایجاد یک شورای روحانی که کارهای علمی و تبلیغی حسینیه زیر نظر آن شورا باشد سرانجام در سال ۱۳۴۹ علیرغم زحمات زیادی که برای آن موسسه کشیده بود و علیرغم امید زیادی که به آینده آن بسته بود در حالی که در آن چند سال خون دل زیادی خورده بود از عضویت هیئت مدیره آن موسسه استعفا داد و آن را ترک گفت.

د)حمایت از مظلومان فلسطین در برابر اسرائیل: در سال ۱۳۴۸ به خاطر صدور اعلامیه ای با امضای ایشان و حضرت علامه طباطبایی و آِیت الله حاج سید ابوالفضل مجتهد زنجانی مبنی بر جمع اعانه برای کمک به آوارگان فلسطینی و اعلام آن طی یک سخنرانی در حسینیه ارشاد دستگیر شد و مدت کوتاهی در زندان تک سلولی به سربرد.

ه)سخنرانی های انقلابی و بازداشت استاد: از سال ۱۳۴۹ تا ۱۳۵۱ برنامه های تبلیغی مسجدالجواد را زیر نظر داشت و غالباً خود سخنران اصلی بود تا اینکه آن مسجد و به دنبال آن حسینیه ارشاد تعطیل گردید و بار دیگر استاد مطهری دستگیر و مدتی در بازداشت قرار گرفت. پس از آن استاد شهید سخنرانیهای خود را در مسجد جاوید و مسجد ارک و غیره ایراد می کرد. بعد از مدتی مسجد جاوید نیز تعطیل گردید. در حدود سال ۱۳۵۳ ممنوع المنبر گردید و این ممنوعیت تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت.

و) استادمطهری و خطر منافقین: اما مهمترین خدمات استاد مطهری در طول حیات پر برکتش ارائه ایدئولوژی اصیل اسلامی از طریق درس و سخنرانی و تألیف کتاب است . این امر خصوصاً در سالهای ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ به خاطر افزایش تبلیغات گروههای چپ و پدید آمدن گروههای مسلمان چپ زده و ظهور پدیده التقاط به اوج خود می رسد. گذشته از حضرت امام،استاد شهید مرتضی مطهری اولین شخصیتی است که به خطر سران سازمان موسوم به « مجاهدین خلق ایران » پی می برد و دیگران را از همکاری با این سازمان باز می دارد و حتی تغییر ایدئولوژی آنها را پیش بینی می نماید.

ز)تدریس در حوزه علمیه و: در این سالها استاد شهید به توصیه حضرت امام مبنی بر تدریس در حوزه علمی قم هفته ای دو روز به قم عزیمت نموده و درسهای مهمی در آن حوزه القا می نماید و همزمان در تهران نیز درسهایی در منزل و غیره تدریس می کند. در سال ۱۳۵۵ به دنبال یک درگیری با یک استاد کمونیست دانشکده الهیات! زودتر از موعد مقرر بازنشسته می شود . همچنین در این سالها استاد شهید با همکاری تنی چند از شخصیتهای روحانی، «جامعه روحانیت مبارز تهران » را بنیان می گذارد بدان امید که روحانیت شهرستانها نیز به تدریج چنین سازمانی پیدا کند.

ح)بطور دائمی در خدمت انقلاب و امام قرار گرفتن:گرچه ارتباط استاد مطهری با امام خمینی پس از تبعید ایشان از ایران به وسیله نامه و غیره استمرار داشته است ولی در سال ۱۳۵۵ موفق گردید مسافرتی به نجف اشرف نموده و ضمن دیدار با امام خمینی درباره مسائل مهم نهضت و حوزه های علمیه با ایشان مشورت نماید. پس از شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی و آغاز دوره جدید نهضت اسلامی، استاد مطهری به طور تمام وقت درخدمت نهضت قرار می گیرد و در تمام مراحل آن نقشی اساسی ایفا می نماید. در دوران اقامت حضرت امام در پاریس، سفری به آن دیار نموده و در مورد مسائل مهم انقلاب با ایشان گفتگو می کند و در همین سفر امام خمینی ایشان را مسؤول تشکیل شورای انقلاب اسلامی می نماید. هنگام بازگشت امام خمینی به ایران مسئولیت کمیته استقبال از امام را شخصاً به عهده می گیرد و تا پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن همواره در کنار رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی و مشاوری دلسوز و مورد اعتماد برای ایشان بود.

۵- شهادت استاد مطهری بدست گروه فرقان: تا اینکه در ساعت بیست و دو و بیست دقیقه سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ در تاریکی شب در حالی که از یکی از جلسات فکری سیاسی بیرون آمده بود یا گلوله گروه نادان و جنایتکار فرقان که به مغزش اصابت نمود به شهادت می رسد و امام و امت اسلام در حالی که امیدها به آن بزرگمرد بسته بودند در ماتمی عظیم فرو می روند.

سلام و درود خدا بر روح پاک و مطهرش.



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 2681
برچسب ها : استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید, پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد,استاد شهید آیت الله مطهری در ۱۳ بهمن ۱۲۹۸ هجری شمسی در فریمان واقع در ۷۵ کیلومتری شهر مقدس مشهد در یک خانواده اصیل روحانی چشم به جهان می گشاید, پس از طی دوران طفولیت به مکتبخانه رفته و به فراگیری دروس ابتدایی می پردازد,

تاريخ : سه شنبه 21 ارديبهشت 1395 | 10 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |

زندگینامه حضرت آیت الله سیدعلی حسيني اشكورى نماينده منتخب مردم گيلان در مجلس خبرگان رهبري

آیت الله سید علی حسینی اشکوری در سال 1337 در خانواده ای اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر (س) دیده به جهان گشودند . ایشان وارث سجایای آباء و اجدادی بودند که نسل به نسل درکسب معارف الهی و کار هدایت مردم کوشیده اند. پدر بزگوار ایشان مرحوم آیت الله سید محمد اشکوری از عالمان ربانی و فیلسوف به شمار می رفتند ایشان پس از طی مدارج علمی در حوزه نجف اشرف  و کسب اجازه اجتهاد از علمای معاصر خویش به مشهد مقدس مهاجرت نمودند  و طلاب و فضلای بسیاری را از محضر درس خویش بهره مند نمودند ایشان با توجه اهتمامی که به تحصیل علم فرزندان خویش داشتند به نجف مهاجرت نمودند. آیت الله اشکوری در اوایل کودکی همراه با والد از مشهد مقدس به نجف اشرف مهاجرت نمودند و پس از گذراندن دوره ی ابتدایی وارد حوزه مبارکه نجف اشرف شدند و پس از طی نمودن دوره ی مقدمات و سطح عالی به درس خارج آیت الله شهید محمد باقر صدر راه یافتند. آیت الله سید علی حسینی اشکوری متولد ۱۳۳۷ فرزند مرحوم آیت الله محمد حسینی اشکوری از علمای برجسته است. وی پس از طی مدارج علمی در نجف اشرف و کسب اجازه اجتهاد به مشهد مقدس مهاجرت کرد. آیت الله حسینی دروس خارج خود را در محضر آیت الله محمدباقر صدر طی نمود. وی که سابقه زندانی شدن توسط حزب بعث عراق پیش از انقلاب را دارا بود سالهاست به عنوان استاد معارف و اخلاق در حوزه های علمیه شناخته می شود.

ایشان از آغاز جوانی در سال های پیش از انقلاب همراه با نهضت اسلامی و همگام با انقلابیون در صف مبارزان قرار گرفتند و برای دفاع از آرمانها از هیچ گونه فداکاری دریغ نورزیدند و در همین راستا توسط حزب بعث عراق دستگیر و شکنجه های فراوانی  متحمل شدند و پس از آزادی به ایران بازگشتند و در دوران جنگ تحمیلی جهت تبلیغ راهی جبهه شدند و در مناطق مختلف از قبیل سوسنگرد و آبادان حضوری فعال داشتند ایشان پس از ورود به ایران با پیروزی سیره نیکانشان به ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم مشغول شدند و سالیان دراز از محضر عالمان فرزانه بهره مند گردیدند و به دریافت اجتهاد مطلق نایل شدند و هم اکنون یکی از چهره های علمی در حوزه و اساتید با سابقه در دانشگاه می باشند و همواره سعی نموده اند ارتباط حوزه و دانشگاه را که برکات بسیاری برای جامعه اسلامی در بردارد را نه به صورت شعار بلکه در عمل تقویت نمایند حاصل بیش از ربع قرن تحصیل در حوزه علمیه نجف و قم تربیت شاگردانی فاضل و توانمند هم در حوزه و هم دانشگاه  و هم چنین تالیفات دی قیمت ایشان است که به اختصار به معرفی این آثار پرداخته خواهد شد.  



امتیاز بدهید :

| امتیاز : 0
موضوع : | بازدید : 1671
برچسب ها : آیت الله سید علی حسینی اشکوری در سال 1337 در خانواده ای اهل علم و هجرت و جهاد و در خاندانی از سلاله زهرای اطهر (س) دیده به جهان گشودند , ایشان وارث سجایای آباء و اجدادی بودند که نسل به نسل درکسب معارف الهی و کار هدایت مردم کوشیده اند, ,

تاريخ : چهارشنبه 1 ارديبهشت 1395 | 3 بعد از ظهر | نویسنده : معین فرد |